Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Betala faktura från Leksands kommun

Leksands kommun erbjuder sina kunder e-faktura och traditionella pappersfakturor. Du som är privatperson kan också välja att betala via autogiro.

E-faktura till företag och organisation

Som företagare anmäler du dig för e-faktura i formuläret här nedanför.

Observera! Just nu går det inte att använda formuläret. Vi ber dig istället att mejla din anmälan till kundtjanst@leksand.se.








Skriv eventuell övrig information här.

E-faktura till privatperson

För att få e-faktura från Leksands kommun, anmäler du dig via din internetbank. I internetbanken finns Leksands kommun valbar som e-fakturaleverantör.

Frågor och svar om e-faktura till privatperson

En e-faktura är en elektronisk faktura som skickas till dig via din internetbank.

E-fakturan innehåller samma information som en pappersfaktura.

Anmäl dig via din internetbank.

En stor fördel är att uppgifter som OCR-nummer, belopp och förfallodag är förifyllt när fakturan presenteras i internetbanken. Du som betalare kontrollerar uppgifterna och signerar betalningen.

Om du till exempel är bortrest har du ändå möjlighet att hantera dina betalningar om du har åtkomst till din internetbank.

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Leksands kommun.

Du måste regelbundet kontrollera via din internetbank om nya fakturor har kommit in för betalning.

E-faktura får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått en pappersfaktura.

E-fakturan betalas när du aktivt godkänt den hos din internetbank. Du bestämmer själv betalningsdag.

Påminnelser skickas vanligtvis några dagar efter förfallodagen och de skickas från Visma Financial Solution som är kommunens samarbetspartner för påminnelser och krav. Påminnelseavgiften är 60 kr per faktura.

Inkassokrav skickas med automatik från Visma Financial Solution om inte påminnelsen betalas inom utsatt tid. När du får ett inkassokrav tillkommer en kostnad på 180 kr.

Ja, det går bra. Leksands kommun erbjuder autogiro till de kunder som har återkommande månadsbetalningar. Läs mer om autogiro längre ned på sidan.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för att få e-faktura från Leksands kommun.

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Har du frågor om betalning, kontakta din internetbank.

Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta referensen som anges på fakturan.

Kontakta gärna ekonomiavdelningen om du har frågor kring e-faktura. Du når oss enklast genom att ringa eller mejla vår kundtjänst.

Telefon: 0247-800 00

E-post: kundtjanst@leksand.se

Autogiro för privatperson

För automatisk dragning av fakturabeloppet på förfallodagen kan du ansöka om autogiro.

Vi erbjuder autogiro för fakturering av:

  • Barnomsorg
  • Vård och omsorg
  • Träningskort på Leksandshallen

Blanketter för ansökan om autogiro hittar du högst upp på sidan.

Blanketten för autogiro för träningskort på Leksandshallen avser både autogiroansökan samt avbetalning av periodkort.

Om du missar förfallodagen

Påminnelse

Påminnelser skickas vanligtvis några dagar efter förfallodagen och de skickas från Visma Financial Solution som är kommunens samarbetspartner för påminnelser och krav. Det innebär att påminnelsen inklusive avgifter och dröjsmålsränta ska betalas direkt till Visma och inte till Leksands kommun. Du ska därför i första hand ta kontakt direkt med Vismas support om du har frågor om påminnelser och krav. Kontaktuppgifter finner du på påminnelsen.

Påminnelseavgiften är 60 kr per faktura (inkassokravet är ytterligare 180 kr, se nedan).

Inkassokrav

Inkassokrav skickas med automatik från Visma Financial Solution om inte påminnelsen betalas inom utsatt tid. När du får ett inkassokrav tillkommer en kostnad på 180 kr. Har du frågor gällande ditt krav ska du i första hand vända dig till Visma. Kontaktuppgifter finner du på inkassokravet.

Frågor om din faktura

Vid frågor kring fakturan, vänligen kontakta referensen som står på fakturan. Du kan också kontakta kundtjänst.

Har du fått påminnelse eller inkassokrav och har frågor kring det, vänligen kontakta inkassobolaget. Kontaktuppgifter till inkassobolaget finns på påminnelsen/inkassokravet. Ha alltid ärendenummer till hands vid kontakt.

Sidan uppdaterad: