Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Medborgarhjälp

I kommunens kundtjänst hittar du vår medborgarhjälp. Här kan du få hjälp med enklare ärenden och frågor som gäller kommunen eller andra myndigheter i Sverige. Du kan också få konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning.

Medborgarhjälp

Här kan du få hjälp med enklare ärenden och frågor som gäller kommunen eller andra myndigheter i Sverige.

  • Hjälpa dig att fylla i blanketter.
  • Hjälpa dig att göra ansökningar via e-tjänster på kommunens hemsida.
  • Ge dig information om kommunens utbud och service.
  • Hjälpa dig att hitta rätt person att ta kontakt med.
  • Visa hur du hittar och läser politiska beslut.
  • Hjälpa dig att läsa och förstå ett brev från en myndighet.
  • Hjälpa dig att ta kontakt med rätt enhet eller en handläggare.
  • Visa dig hur du fyller i enklare e-tjänster hos olika myndigheter som till exempel Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

För att kunna hjälpa dig behöver du boka ditt besök i förväg. Kontakta oss genom ett besök i kundtjänsten, via telefon eller e-post.

Ring 0247-800 00

Budget- och skuldrådgivning

Om din ekonomi inte går ihop eller om du har problem med skulder kan du få stöd och råd av budget- och skuldrådgivningen. Rådgivningen är gratis och rådgivarna har tystnadsplikt. Vi finns för alla som bor i Leksands kommun.

Budgetrådgivning

  • gå igenom din vardagsekonomi
  • göra en budget för att få en bättre balans i din vardagsekonomi.

Skuldrådgivning

  • göra en översikt av skulderna
  • försöka hitta en hållbar lösning.

Skuldsanering

  • informera om vad skuldsanering är
  • hjälpa dig att ansöka om skuldsanering
  • ge stöd under hela skuldsaneringsprocessen.

För närvarande erbjuder vi endast rådgivning via telefon eller e-post.

Vi är tillgängliga på onsdagar mellan 8.00-12.00

Ring 0247-800 00

Konsumentvägledning

Kommunens konsumentvägledning kan svara på frågor om till exempel köp av varor och tjänster, reklamationer och hur du bestrider ett felaktigt krav.

Du kan få vägledning eller svar på frågor om till exempel:

  • öppet köp
  • reklamation av en tjänst eller vara
  • hemförsäljning och köp över internet
  • inför större köp av varor eller tjänster

Vi är tillgängliga måndag-fredag mellan 8.00-16.00.

Ring 0247-800 00

Vill du själv söka svaret på din fråga? Besök Hallå konsuments webbplats:

Sidan uppdaterad: